«Υπόθεση όλων των Κερκυραίων πολιτών»

on Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Τρία χρόνια έχουν περάσει απο την εφαρμογή του Νόμου 3852/7.6.2010 «Νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και αποκεντρωμένης διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης», κατα το οποίο τα νησιά διαμορφώθηκαν ως εννιαίοι δήμοι. Κάθε πολίτης που βιώνει, την καθημερινότητα που διαμόρφωσε η εφαρμογή του Καλλικράτη στο νησί της Κέρκυρας αντιλαμβάνεται την ανάγκη άμεσων αλλαγών.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, τον τελευταίο καιρό δεν κρύβει την πρόθεση της να προχωρήσει σε διορθωτικές παρεμβάσεις στον αριθμό των Δήμων. Παρεμβάσεις ιδιαίτερα στα μεγάλα Νησιά, όπως η Κέρκυρα, η Λέσβος και η Ρόδος όπου επιβλήθηκε το δόγμα «κάθε Νησί και Δήμος».

Στην πράξη η εφαρμογή του Καλλικράτη, στην Κέρκυρα, αλλίωσε το περιεχόμενο της Αυτοδιοίκησης δημιουργόντας ένα γραφειοκρατικό, δυσκίνητο και ελάχιστα εώς καθόλου λειτουργικό σχήμα. Η αυταρχικότητα της Ενιαίας διοίκησης, η συσώρευση πόρων αλλά και η ανικανότητα της δημοτικής αρχής έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης στην αναποτελεσματικότητα του Καλλικράτη.

Αξίζει σε αυτό το σημείο να θυμηθούμε ότι πριν ψηφιστεί το Νομοσχέδιο απο την Ελληνική Βουλή, τον Μάιο του 2010, είχαν εκφράσει δημόσια τότε την διαφωνία τους προς τον κ.Ραγκούση αρκετοί κοινωνικοί, πολιτικοί και αυτοδιοικητικοί φορείς του νησιού μας. Καθώς επίσης και η Ν.Ε. Πασόκ Κέρκυρας, η οποία με υπόμνημα πρός τον Υπουργό τον Μάρτη του 2010, υποστήριζε ότι η δημιουργία τριών ή τεσσάρων Δήμων στην Κέρκυρα θα ήταν ένα πιο λειτουργικό σχήμα το οποίο θα υπηρετούσε καλύτερα και αποτελεσματικότερα τον Κερκυραίο πολίτη.

Ο Καλλικράτης όμως επιβλήθηκε χωρίς διάλογο, όπως επιβλήθηκε, χωρίς διάλογο και ο χωροταξικός σχεδιασμός για ένα Δήμο στην Κέρκυρα. Για να διορθώσεις ένα λάθος, δεν πρέπει να κάνεις το ίδιο λάθος. Το μεγαλύτερο λάθος στην παρούσα φάση είναι η πλήρης απουσία διαλόγου και κατάθεση επιχειρημάτων και προτάσεων.

Ταυτόχρονα, η εσπευσμένη έλευση του κ.Δένδια στην Κέρκυρα για λίγες μόνο ώρες, εν μέσω εξελίξεων – Χρυσή Αυγή και ταξίδι στο Ισραήλ όπου συνόδευε τον Πρωθυπουργό – ουσιαστικά για να ανακοινώση απο το αεροδρόμιο την διάσπαση του Δήμου Κέρκυρας, αποτελεί πρωτοφανή τακτική και δημιούργησε απορίες.

Με την εμπειρία της πρώτης περιόδου εφαρμογής του Καλλικράτη και με δεδομένη την δημοσιονομική κατάσταση της Χώρας, φαίνεται να επιδιώκεται η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δήμων, των Περιφερειών, των Νομικών της προσώπων και των αποκεντρωμένων διοικήσεων, ενώ ταυτόχρονα λαμβάνετε μέριμνα για την συγκράτηση των λειτουργικών δαπανών των ΟΤΑ.

Στην αναθεώρηση όμως του Καλλικράτη για την Κέρκυρα θα πρέπει με κριτήρια κοινωνικά, οικονομικά και γεωγραφικά να εξασφαλίζετε η βιωσημότητα των νέων Δήμων. Επιβάλετε η διασφάλιση της λειτουργικότητας τους, η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών καθώς και η εφαρμογή του αυτοδιοίκητου των διαποντιών νήσων. Χωρίς σωστό χωροταξικό σχεδιασμό, που θα εξασφαλίζει την προσβασημότητα και εξυπηρέτηση των Κερκυραίων και χωρίς επαρκή χρηματοδότηση για τους νέους δήμους, η μεταρρύθμιση θα είναι θνησιγενής.

Πηγές του Υπουργείου Εσωτερικών ανέφεραν ότι ο επίτροπος έκρινε αναγκαίες τις αλλαγές στο πλαίσιο του «Καλλικράτη ΙΙ» με δεδομένο ότι το αρχικό σχέδιο δημιούργησε πολλές παθογένειες, καθιστώντας δυσλειτουργικούς τους νέους δήμους. Αλήθεια ποιός λογικός άνθρωπος δεν θέλει να διορθωθούν οι όποιες αδυναμίες του Καλλικράτη;

Θα πρέπει όμως μια τέτοια προσπάθεια να γίνει με σαφής και διαφανείς όρους. Αν ανοίξει, να ανοίξει με κανόνες και όχι με παλαιοκομματικές νοοτροπίες. Να γνωρίζουμε ποιά τα κριτήρια, ποιές οι επικείμενες αλλαγές και με ποιο τρόπο θα διασφαλιστεί η σωστή και πλήρως οργανωμένη λειτουργία των όποιων νέων δήμων.

Τι μέλλει γενέσθαι με τα χρέη των Δήμων και πως θα μοιραστούν τα οικονομικά, το υπάρχον προσωπικό και οι πόροι. Με ποια κριτήρια τελικά θα γίνουν οι αλλαγές στο χωροταξικό των Δήμων και πως θα ληφθούν υπόψη οι όποιες προτάσεις των τοπικών κοινωνιών.

Σε αυτά αλλά και αρκετά άλλα ερωτημάτα πρέπει να δοθούν πειστικές απαντήσεις για να μπορέσει κάποιος να κρίνει ποιο το σωστό και ποιο το λάθος. Διαφορετικά αν συζητάμε για αλλαγές στον Καλλικράτη μόνο για να απαξιωθεί μια προσπάθεια που έ
γινε και για ρουσφετολογικούς λόγους, κινδυνεύουμε να χάσουμε άλλα πέντε χρόνια πειραματιζόμενοι στου κασίδη το κεφάλι.

Ο νέος αυτοδιοικητικός χάρτης της Κέρκυρας ή η ριζική βελτίωση του θεσμικού πλαισίου δεν μπορεί να αποτελεί υπόθεση παραγόντων - είναι υπόθεση όλων των Κερκυραίων πολιτών.